INTERVIEW HANK DE REIJDT – EIGENAAR VAN ART COMPANY

Eten is voeding voor de maag, kunst is voeding voor de ziel. Daarom staat, hangt en ligt Creative Valley vol met bijzondere werken van hedendaagse kunstenaars. In het zevende interview vertelt Hank de Reijdt, eigenaar van Art Company, hoe én waarom zijn bedrijf al ruim 25 jaar bedrijven verfraaid met hun uitgebreide collectie van 50.000 kunststukken.

Hey Hank, wat doe jij eigenlijk?

Ik ben eigenaar van Art Company, een bedrijf dat zich bezighoudt met het verfraaien van bedrijven. We leveren kunst aan bedrijven, dus je kan ons zien als een soort kunstuitleen. Ik vind dat eigenlijk een rotwoord, maar het dekt wel de lading van wat wij doen. En we doen dit werk al ruim 25 jaar. Met heel veel passie en met heel veel plezier.

Wanneer is iets voor jou kunst?

Ja dat is lastig, wanneer is iets kunst? Kijk, wetenschappelijk gezien is kunst gemaakt door een kunstenaar. Dan is het museaal, dan heeft het kwaliteit. Voor mij persoonlijk is kunst iets wat vernieuwend en innovatief is, en het moet uiteraard kwaliteit hebben. Het moet spraakmakend zijn, dan is het kunst.

Wat betekent kunst voor jou?

Kunst is mijn leven, het is mijn passie. Ik heb het mooiste beroep van de wereld, zeg ik altijd. En wat kunst voor mij persoonlijk betekent? Kunst is lucht. Je ademt het en je bent er constant mee bezig.

Waarom vind jij dat kunst belangrijk is in een kantoorpand?

Normaal gezien is het kantoor je tweede thuisbasis. Het is heel belangrijk dat je je lekker voelt binnen je werkomgeving en kunst draagt daar echt aan bij. Ik heb een heel mooi voorbeeld. Als je een aantal managers laat brainstormen in een oude villa, met zo’n Chesterfield bank en een glas port, dan kakken die mensen na een tijdje allemaal in. Als je diezelfde mensen in een innovatieve omgeving zet, zoals Creative Valley, dan worden mensen echt geïnspireerd. Kunst draagt bij aan dit sprankelende gebeuren. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die zich bezighouden met de aankleding van een pand en daarbij is kunst heel belangrijk.   

Zou je iets kunnen vertellen over een bijzonder stuk dat in binnen Creative Valley staat?

Nou, er staat en hangt heel veel. Maar wat echt een eyecatcher is, is dat grote beeld van Patrick Bergsma bij de entree van Creative Valley Papendorp. Het is een dode boom, waar een meisje met een gieter op staat, die de dode boom water geeft. Uiteindelijk komt daar een heel klein bloemetje uit naar voren. Dat bloemetje staat voor groei, er zit symboliek in. Het kunstwerk is vier meter hoog en is echt een eye-catcher. Het is belangrijk dat er iets hangt of staat bij entrees wat spraakmakend is en de wow-factor heeft. Je ziet bij veel bedrijven de gebruikelijke kunstwerken hangen. Niets ten nadele van de kunstenaar, maar een Herman Brood of een Corneille, die kent iedereen wel. Daar zijn zeefdrukken van gemaakt in oplages van 250 stuks, bij wijze van spreken. Daar is de exclusiviteit is een beetje van af. Het moet altijd spraakmakend zijn, maar het mag nooit aanstootgevend zijn. Politiek en religie  zijn dingen waar je vanaf moet blijven. Niet in de kunst, maar in de kunst voor bedrijven. Het moet altijd spraakmakend zijn, het moet vernieuwend zijn, maar nooit aanstootgevend zijn. Dat is de formule die we hanteren bij kunst voor bedrijven.

Hoe selecteer je de kunststukken voor bedrijven? 

We hebben een collectie van 50.000 kunstwerken op stock en een gigantisch depot waar alles in staat. Daarnaast hebben we natuurlijk heel veel contacten met kunstenaars. Voor we kunst uitlenen aan een bedrijf, bezoeken we eerst het pand. Wat voor ruimtes zijn het? Hoe ziet het bedrijf eruit? Wat voor mensen werken er? Wat voor werk doen ze? Dat is essentiële informatie. Daarna maken we een voorstel op maat. Dat presenteren we altijd het liefst een keer bij Art Company, bij ons op de zaak in Eindhoven, waar het depot ook is. Het is een kwestie van smaak. Als mensen zeggen van ‘goh, ik vind dit minder mooi’, kunnen we er een ander kunstwerk bij pakken. De volgende fase is het inrichten van zo’n bedrijf. We gaan er dan naartoe met een bus vol kunstwerken die we hebben geselecteerd en een boel alternatieven. We gaan daar ter plekke kijken hoe het staat en als het akkoord is, dan wordt alles door ons opgehangen. Het hele proces wordt van A tot Z verzorgd. En dat werkt wel heel erg fijn.

Heb je iets wat je nog heel graag aan onze bewoners wil laten zien?

We hebben ontzettend veel, rond de 50.000 werken. Er komt heel veel binnen en er gaat gelukkig ook heel veel uit. Ik ben elke keer weer verrast van wat er binnenkomt. We bieden graag een podium aan jonge kunstenaars en ik vind het erg leuk om te laten zien wat er mogelijk is met materialen. We hebben een kunstenares die werkt met een soort van rubber epoxy. Dat is flexibel, dat glanst heel mooi en dat geeft een mooi effect in een boardroom. Zo zijn er heel veel werken die echt heel mooi zijn. Qua materiaal vind ik het belangrijk dat het een beetje vernieuwend is. Wat ik net zei; die wow-factor is belangrijk binnen die bedrijven.

Waarom past kunst bij Creative Valley?

Bij Creative Valley hebben wij die kunst destijds opgehangen, omdat dit een ontzettend leuk pand is waar veel verschillende bedrijven in functioneren. Wat je ziet, is dat er van kruisverstuiving is en mensen elkaar ook echt aanvullen. Dat is met name erg interessant en dit is natuurlijk een fantastisch pand, echt innovatief en past helemaal in de nieuwe manier van werken. Kantoorpanden zijn met name nu vaak ook ontmoetingsplekken voor mensen. Kunst maakt het gezellig en mooi, en dat draagt bij aan een beter werkklimaat.

INTERVIEW HANK DE REIJDT – EIGENAAR VAN ART COMPANY

Eten is voeding voor de maag, kunst is voeding voor de ziel. Daarom staat, hangt en ligt Creative Valley vol met bijzondere werken van hedendaagse kunstenaars. In het zevende interview vertelt Hank de Reijdt, eigenaar van Art Company, hoe én waarom zijn bedrijf al ruim 25 jaar bedrijven verfraaid met hun uitgebreide collectie van 50.000 kunststukken.

Lees meer »

INTERVIEW ANNE VAN ‘T HOOG – COMMERCIEEL MANAGER CREATIVE VALLEY

Wat is eigenlijk het concept van Creative Valley en hoe wordt dit ervaren door de bewoners? Wat is de gedachte achter Creative Valley? In een serie van acht interviews vertellen we alles wat je altijd al had willen weten over het concept, de sfeer en de ervaringen van bewoners en medewerkers.

Het eerste interview is met Anne van ’t Hoog, Commercieel Manager van Creative Valley. We interviewen Anne over het concept. Hoe onderscheidt Creative Valley zich? Wat betekent de slogan van ‘The way we work today’ voor haar?

Lees meer »